Derfor elsker jeg å undervise barn med ADHD

Del dette innlegget:
"Jeg er læreren som sier til elevene mine at ADHD-hjernen deres er OK akkurat sånn som den er."
Kathryn deBros, M. S
Spesialpedagog

Kathryn deBros, M. S. er frilanser og spesialpedagog i Vermont, USA. Hun jobber med barn som har utfordrende atferd, og hun har bidratt til arbeidet med Noodle. Du kan finne henne på twitter @KathryndeBros eller på kathryndebros.com.

Innlegget ble først publisert på ADDitudeMag.

Barn med ADHD er favorittelevene mine.

Der, jeg sa det. Lærere skal ikke ha favoritter, men det har vi. (Du visste sikkert det uansett.)

Jeg gikk aldri inn for at det skulle bli sånn. Jeg skulle bli engelsklærer på videregående og diskutere meningen bak gamle romantiske skuespill jeg.

Jeg ble lært at ADHD er en funksjonssvikt, og at du må passe deg for de barna! Du må gi de ekstra hjelp, og få dem til å føle seg inkludert.

I stedet flat jeg pladask for «de barna».

De var de mest entusiastiske, lidenskapelige, kreative elevene jeg hadde møtt, og de hadde de mest utrolige mentale assosiasjonene.

De ga meg ikke bare svaret jeg var ute etter – deres tankerekker dro på en reise på kryss og tvers av landet, og de kom hele veien tilbake – med ekstra gaver.

LES OGSÅ  Spesialundervisning

De var med på hver eneste sprø idé jeg fikk for meg i klasserommet;

Spille en side fra matteboken som et skuespill? Ja, hvorfor ikke?

Bygge en kopi av operahuset? Ja, selvfølgelig!

Snakke om boka vi akkurat leste, under et tre ute i skolegården? Absolutt.

Tilbake på skolen

Jeg likte å undervise barn med ADHD såpass godt at jeg satt meg på skolebenken igjen for å bli spesialpedagog.

Jeg har siden jobbet med barn med vansker, helt fra barnehagebarn til elever på videregående, både på offentlige og private skoler, og vært læreren som fortalte dem at hjernen deres er helt OK.

Det vi lærere må anerkjenne er at det er mange måter å tenke på, og at den hurtige, impulsive måten er en av dem.

Det er ikke alltid den mest effektive måten, men den har mange positive egenskaper.

Det noen lærere kaller «impulsivitet», kaller jeg for «dristighet».

Det noen kaller «rigiditet» kaller jeg for «hyperfokus».

Jeg liker mange egenskaper hos barn med ADHD.

Jeg heller har ikke tålmodighet til å lære ting som ikke serveres meg på en interessant måte. Vekk med oppgavearkene!

Jeg har blitt bedre

Seriøst, «normal» er kjedelig.

Hva skulle vi gjort uten grundere og de som tør å ta en risiko? De sterke personlighetene? De med humor?

LES OGSÅ  ADHD: Innledning

Barn, uansett om de har ADHD eller ikke, utvikler seg ikke hvis de ikke har barn som dem rundt seg.

Samtidig, lærere blir ikke bedre lærere av å følge læringsmål og planer til punkt og prikke.

Jeg skal ikke si at det ikke har vært vanskelig å undervise barn som er utfordrende (Åh, milde måne som jeg har vært frustrert!), men jeg tror jeg har blitt en bedre lærer av å undervise barn med ulike utfordringer, på tross av utfordringene jeg har møtt.

Etter alle disse årene har jeg blitt tvunget til å innrømme at jeg ikke har  blitt lærer for å få elevene mine til å bestå prøver, og for å få gode karakterer.

Jeg underviser for å få barna til å utvikle seg.

Og, mens det er flott å se når barn oppdager sine egne suksesser; et barn med ADHD som endelig lykkes med noe, de lykkes skikkelig!

De vet hvor hardt de har jobbet for å komme seg dit.

Det er de øyeblikkene jeg underviser for.

Var dette nyttig informasjon? Kom gjerne med tilbakemeldinger i kommentarfeltet. Husk å dele innlegget med andre som trenger mer kunnskap om tilstanden.

Del dette innlegget:

Kommentarer

Kommentarer