ADHD: Kunnskapen i dag

Del dette innlegget:

I dag begynner vi å få en ganske god forståelse av tilstanden, både de nevropsykologiske årsakene, og hva som virker behandlende av medikamentelle, strukturelle og pedagogiske tiltak.

Det finnes en generell mening blant «lekfolk» i samfunnet, og i visse grupperinger at forekomsten av ADHD-tilstanden stadig er økende i omfang.

Dette er forsåvidt sant, og det har flere årsaker.

For det første har vi i Norge hatt en betydelig økt satsing på psykisk helse de siste 10-15 årene, noen som fører til at flere tilfeller blir fanget opp av skole, helse og sosialtjenesten.

I tillegg vet vi mer om tilstanden nå enn for bare 20 år siden, så «gråsone»-pasientene blir bedre og mer nøyaktig utredet/behandlet.

I tillegg er samfunnet stadig i forandring. Nå er det stadig økende krav til utdanning, planlegging, og selvstendighet enn det var før. Barna flytter fortere ut av barndomshjemmet, flere tar høyere utdanning, og flere lever lenger alene.

Tidligere var det et fåtall som hadde en formell utdannelse som var relevant til arbeidet de utgjorde, spesielt i service- og håndverkeryrker. I dag er det flere år på skolen for både snekring, sekretærarbeid og kreative yrker. Til og med lyrikere og kunstmalere kan i dag gå offentlig skole. Det er i dag 4 års utdanning for å sparkle og male takplater.

LES OGSÅ  Tilpasset opplæring
Del dette innlegget:

Kommentarer

Kommentarer